BgFotoNET начало
Фотомагазин BgFotoNET ФотоShop
 
 
 
 
МЕНЮ
Моят BgFotoNET
Привет, Анонимен
 Потребител
 Парола       
Код за сигурност:
 Код за сигурност 
   [Регистрация]
Членове:
Последен: Buster63X
Днес: 0
Общо: 192242

Онлайн Сега:
Анонимни: 368
Регистрирани: 10
Всичко: 378

Онлайн Регистрирани:
01 : SelinaL756
02 : DawnaTall
03 : CamillaWal
04 : CathernHom
05 : FilomenaKe
06 : Buster63X
07 : Tilly43604
08 : NormandRet
09 : MilanMcclo
10: ClaritaByr
ФОТОПАЗАР...
Няма обяви...
Реклама...
Езикови курсове по интернет
Поларизационен филтър
Публикувано във понеделник, 03 октомври 2005 в 01:45 часа от BgFotoNET
Фото школа
Нашият уважаван потребител alesh ни пише:

д-р Алеш Хръдличка

Който веднъж е пробвал при подходящи светлинни условия поларизационния филтър, обикновено усеща, че вече не би могъл без него. Така е. Поларизационният филтър е истински феномен, почти вълшебно помагало за фотопейзажисти. Но приложение ще намери и при много други сюжети, стига само да знаем как да го използваме. За да изпълни поларизационния фиртър нашите очаквания, то той трябва да е с високо качество и при покупката му не трябва да пестиме някой друг лев. В противен случай, въз основа на специфичната конструкция на филтъра, той може да причини отчайваща разруха на снимките ни...

Поларизационните филтри се предлагат в два основни варианта – линеарен и циркуларен. И двата вършат една и съща работа – отразените светлинни лъчи (поларизирани) се филтрират с помощта на структурирано фолио. Циркуларният филтър е снабден с още един слой, който светлините лъчи отново “разполяризирва” в циркулационна, ротиращата посока. Циркулационните филтри може да се използват за всички видове фотоапарати, но линеарните не са подходящ за съвремените AF-камери или камери, които при измерването на експонацията използват поляризираната светлина – в този случай, при използването на линеарния поларизационен филтър, получаваме изразително преекспонирани кадри, а при някои модели фотокамери, особено със свръх широкоъгълна оптика, те отказват да работят - просто не работи автофокусната им система.

Ако не сте сигурни какъв поларизационен филтър да използвате, по-добре си купете циркулационния. Разликата в цената не е чуствителна (примерно 50 спрямо 70 лева) и ще можете да го използвате и за в бъдеще, когато ще се снабдите с AF огледално-рефлексна камера. Фотографите, които снимат често в планината или покрай морето, могат да постигнат силно въздействие чрез комбинацията на поларизационния филтър с UV филтър. Но при наслагване на филтрите, може да се получи винетиране. Отгоре на това увеличавате броя стъкла пред обектива, което води до понижаване качеството на изображението, особено на контурната рязкост и на контрастта. Не се отчайвайте. Фирма HOYA предлага професионалния филтър UV-PL-CIR. Това е циркулационен поларизационен филтър с интегриран UV филтър, поставен в “ултратънка” SLIM гривна.

Следващият специализиран поларизационен филтър ще намерите под обозначение B+W, който е предназначен предимно за използване в тропическите области. Всичките поларизационни филтри използват поларизационно фолио, което е поставено между две тънки стъкла. Изцяло стъклен поларизационен филтър не съществува – не може да бъде произведен. Във фолиото структурата на филтъра е направена в желатиновия слой, който много обичат различните бактерии. А именно те виреят най-вече във влажна среда. Апетитът на бактериите към желатина не би трябвало да подценяваме и при снимането в тропическите парници.

Как да използваме поларизационния филтър?

Предварително да преценим действието на поларизационния филтр не е възможно, защото цялата “процедура” се влияе от редица фактори – структурата и цветността на сниманите обекти, техния ъгъл спрямо фотокамерата и падащата светлина, вид и размер на светлинния източник, атмосферната влага и надморската височина, ъгълът на снимането спрямо посоката на слънчевите лъчи и пр...

За да се “появи” желаният ефект на филтъра, е необходима неговата правилна настройка. Най-напред поставяме филтъра на обектива. След това предната част на филтъра леко завъртваме, докато на матовото стъкло на фотоапарата изберем най-подходящата настройка. Препоръчвам използване на статива – боравенето с филтъра ще е по-лесто.

Какво постигаме с поларизационния филтър?

Необходимо е да се знае, че този филтър не премахва, както и не намалява, бликовете от металните повърхности. Тях можем да отстраним само чрез използване на “двойното поларизиране” – поларизационнен филтър върху обектива на фотокамерата и поларизационното фолио пред светлинния източник.

Синьото небе:
Поларизационният филтър прави синината на небето по-тъмна. Въздействието му е по-изразително при наситено небе. Най-големият ефек при използването на филтъра се получава, когато слънцето е “встрани”. Малък ефект е при снимане със слънцето “отзад” (зад гърба) и практически никакъв - при снимане в контражур.

Въздушната влага – омара:
Поларизационният филтър доста ефективно премахва, или поне частично подтиска, омарата, т. е. замъгляването и синевата на “далечните кадри” при пейзажната фотография. Само този филтър може да ви покаже света с “истинските цветове”. Всичко, което наблюдаваме, повече или по-малко, блести. Вижданото променя своя цвят: то е по-притушено, кремаво, сивеещо, невзрачно – въз основа на интезнивността и цветността на небето. Тепърва с отстраняване или притушаване на тези бликове, с помощта на поларизационния филтър, ще се появят истинските, блестящи и наситени цветове, които досега не сме имали възможност да съзрем – нито с просто око, нито в снимките си, правени без филтъра.

Водната площ:
Отражението на небето от водните повърхности може да бъде отстранено с помощта на поларизационния филтър почти изцяло. Но трябва да се има предвид, че резултатът няма да е еднакъв в цялото “протежение” на сниманата водна площ. След отстраняване на бликовете, в случая на чиста и не много дълбока вода, ще се изобрази и дъното, водните растения, рибите и пр. И ако водата е по-дълбока, ще можете да заснемете нейния истински цвят, неповлиян от отражението на небето.

Премахването на бликовете при снимането на по-едри планове, съдържащи водната повърхност, е също важно, защото, напр., в случаите, когато небето е чисто бяло - ще е бяла и водата. Т. е. на снимката ще се “появи” безинтересна бяла площ, която разделя кадъра на две части.

Бликовете върху цветния лак:
Поларизационният филтър върши също добра работа за тези, които снимат автомобилни или мотоциклетни съзтезания. Пъстротата на различните ралита ще получи истинския цветен заряд. Цветовете ще бъдат по-наситени и най-високите рефлекси ще останат, като подчертаят ексклузивността на средата.

Бликове върху стъклото:
Особено при репортажната и документалната фотография, “реализирана” в градове, снимана от превозните средства (трамваи, рейсове, леки коли и пр.), поларизационният филтър ще намери своето незаменимо приложение. Прозорците ще станат “по-прозрачни”, бликовете почти ще изчезнат.

Рекламни снимки:
С помощта на поларизационния филтър можем да премахнем и неприятните бликове при снимане на рекламни натюрморти, съдържащи най-различни съдове – емайлирани, порцеланови, стъклени, както и изразително да подобрим цветното преподаване на хранителните продукти - плодове, зеленчуци и пр.

Поларизационният филтър може също така да използваме вместо сивия неутрален филтър – с фактор 2,8 – т. е.: минус 1,4 EV. В случая, че ви се наложи да използвате по-силен неутрален филтър, може да използвате два поларизационни филтъра едновременно и с помощта на тяхното взаимно завъртване, ще получите сив филтър с плавно променящите се стойности. Важното обаче е, предният филтър да бъде линеарен, не цилкуларен – в противен случай ще се получат силни цветови деформации. Фирма HOYA доставя на пазара такъв вид двоен поларизационен филтър - POL-FADER. В кинематография (или при видео снемане) може да го използвате и като средство да затъмняване, респ. оттъмняване.

Не би трябвало да забравяме и дигиталните фотокамери. И при тях използването на поларизационен филтър е подходящо. Начинът на работата е същият както при огледално-рефлексните камери, като действието на фиртъра може да бъде наблюдавано върху дисплея.

Професионални фотографии на невероятни цени...
 
 

Сподели със всички...

 
Връзки
· Повече за Фото школа
· Статии от BgFotoNET


Най-четена Статия Фото школа:
СВЕТЛИНА И ЦВЯТ [ част I ]

Рейтинг за Статия
Среднa Оценка: 4.66
Гласа: 12


Моля, отделете една секунда и гласувайте за тази статия:

Отличен
Много Добър
Добър
Среден
Слаб

Опции

 версия за принтер версия за принтер


Посетете и нашите приятели:
| www.fotolia.com | www.fotokniga.bg | Регистрация на домейни |

Мain website engine code by phpnuke.org All Rights Reserved.
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner. The comments are property of their posters.
Content and images Copyright © 2001 - 2014 by BgFotoNET Ltd. and/or adduced sources. All Rights Reserved.
[ Условия за ползване ] Статистика за сайта [ За BgFotoNET ]
Ако не виждате всичките 16 зони от бяло до черно, калибрирайте мониторът си.