BgFotoNET начало
Фото Арт Ревю - списанието за позитивна арт критика на Ник Чалдъков
 
 
 
 
МЕНЮ
Моят BgFotoNET
Привет, Анонимен
 Потребител
 Парола       
Код за сигурност:
 Код за сигурност 
   [Регистрация]
Членове:
Последен: CPFLilly97
Днес: 0
Общо: 193469

Онлайн Сега:
Анонимни: 312
Регистрирани: 8
Всичко: 320

Онлайн Регистрирани:
01 : HeidiAshbu
02 : PJFSima714
03 : GeniaRaymo
04 : ShanonStid
05 : FerminGree
06 : ClintYut93
07 : Adrienne26
08 : EloisaYarb
ФОТОПАЗАР...
Няма обяви...
Реклама...
Професионални фотографии на невероятни цени...
Отчитане на експонацията при трудни светлинни обстоятелства
Публикувано във понеделник, 06 март 2006 в 00:00 часа от wilhemina
Фото школа

Как отчитате еспонацията при залез, на знаме в контражур или на обект с много тъмна кожа? В тази статия ще разгледаме двете възможности за справяне с подобни трудни ситуации.

Първият начин е инцидентното измерване, за което споменахме и в статията “Как да направим вълнуващи снимки на скиори и сноубордисти част ІІ”. То се състои в насочване на вградения експонометър към обекта и много молитви. Възможностите са две- ако сте късметлия, измерването може да е точно, ако не....

Сигурно се питате няма ли по-ефективен начин. И наистина има.

В обикновена светлинна ситуация, като един портрет, сниман под сянката на дърво гореописания метод работи достатъчно добре. Но когато осветяването е по-сложно определено се нуждаем от друг подход. Той представлява измерване на светлината, достигаща до обекта, вместо отчитане на самия обект. Това може да бъде направено по два начина – инцидентно или от сива карта. В двата случая резултатът е един и същ. Още повече – те са простички и лесни, когато ги овладеете.

Нека започнем от начало с това как работи светломерът. Принципът е един и същ, без значение дали е вграден или се ползва отделен. Например искате да отчетете правилната експонация на лицето на ваш приятел. Насочвате обектива или ръчния светломер към него и получавате “правилно” отчитане. Правилно за какво обаче? По принцип правилно за получаване на приятен цвят на кожата върху филм или матрица.

От къде светломерът знае какво е приятен тон на лицето? Той не знае и в това е проблемът. Светломерът не може да направи разлика дали е насочен към човешко лице, заснежено поле или купчина въглища. Всичко, което той може да ви покаже е каква е оптималната комбинация между скорост на затвора и апертура за постигане на 18 % сив тон.

Защо точно 18% сиво? Защо не например 25% или 12% или 99%? Установено е, че ако светлината от средно статистическа сцена се извлече и отрази , тя ще създаде 18% сив тон. Филмът – черно-бял или цветен е калибриран да произведе правилна експонация при осветяване от свтелина даваща 18% сиво.

Неизбежно си задаваме още няколко въпроса. Каква е средностатистическата сцена? Плажна сцена, ски спускане, неонов знак? Какъв е и средносатитстическият цвят на кожата – тенът на шведска блондинка, нигерийски черен или калифорнийски редови плажен посетител? Експонометърът не знае и не го и интересува. Той ще ви каже как да постигнете 18% сив тон без значение към какво го насочите.

Предлагаме ви да прочетете този параграф отново и отново, докато всичко това ви стане кристално ясно преди да продължите.

Сива карта на KodakСега да се върнем на отчитането от сива карта. Сивата карта е парче картон, прецизно тонирано така, че да отразява 18% от падналата върху него светлина. Тонът е точно 18% сиво.

Отчитането от сива карта може да стане както с вграден, така и с ръчен светломер. Важно е да наклоните картатта под ъгъл, близък до този, с който светлината пада върху обекта ви. Вече знаете, че светломерът ви е калибриран да даде отчитне за постигане на 18% сив тон на филма или матрицата ви. Това означава, че тонът на сивата карта ще бъде точно възпроизведен. Това също означававсички други тонове, по-светли или по-тъмни, също ще бъдат точно възпроизведени. Без значение дали обекта ви е блондинка или брюнетка, въглища или сняг, червено или зелено, той ще бъде възпроизведен правдоподобно и правилно експониран на снимката.

От къде да си набавим сива карта – попитайте във фотото до вас или в спициализираните магазини

Инцидентно отчитане с ръчен светломер ще ви осигури същия резултат. Отчитанетона светлината , което прави е също за възпроизвеждане на 18% сив тон. За съжаление, вградениет експонометри нямат тази способност. За да направите инцидентно отчитане с ръчен светломер поставете пред фоточувствителната клетка пластмаса с млечен цвят и насочете метърът към светлинният източник.

Млечнооцветената пластмаса отразява 18% от падащата светлина. Резултатът7 светломерът дава отчитане за продуциране на 18% сив тон. Същото отчитане ще получите при мерене със сива карта при същите условия, без значение цвета на вашия обект.

Източник: New York Institute of Photography

 
 

Сподели със всички...

 
Връзки
· Повече за Фото школа
· Статии от wilhemina


Най-четена Статия Фото школа:
СВЕТЛИНА И ЦВЯТ [ част I ]

Рейтинг за Статия
Среднa Оценка: 4.71
Гласа: 7


Моля, отделете една секунда и гласувайте за тази статия:

Отличен
Много Добър
Добър
Среден
Слаб

Опции

 версия за принтер версия за принтер


Посетете и нашите приятели:
| www.fotolia.com | www.fotokniga.bg | Регистрация на домейни |

Мain website engine code by phpnuke.org All Rights Reserved.
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner. The comments are property of their posters.
Content and images Copyright © 2001 - 2014 by BgFotoNET Ltd. and/or adduced sources. All Rights Reserved.
[ Условия за ползване ] Статистика за сайта [ За BgFotoNET ]
Ако не виждате всичките 16 зони от бяло до черно, калибрирайте мониторът си.